onsdag 5. juni 2013
sirkusblod
Rød knapp. Hvorfor rød, egentlig? Faresonefargen. Det gjør
det ikke så mye bedre. Angst. For å trykke på den røde knappen. De fleste som
har angst for den slags, har vel helst angst for å trykke på den grønne
knappen. Men de forstår ikke at når man trykker på den røde knappen blir noe
som høres så virkelighetsnært ut og kjærlig, plutselig så sykt langt unna. Og
da kan også alt skje. Hva ville du følt hvis du for eksempel stod i ei høsteng,
viftende strå leker i vindtakene, bøyer seg i bølgeformasjonen, som om en
hemmelig venn stryker dem over ryggen, i klar knallblå himmel med
frostrøyktendenser som gir deg rød nesetipp, men bare hvis du snur den mot
skyggen, og du hører dompapen øve seg på vinterens lavsolsang, og et barn som
ler av å mate endene i dammen bak haugen, og de trærne i jordekanten rasler med
de gamle livsglade bladene med lunefulle farger, du ser små, røde trehus som
det kunne blitt skrevet opptil flere stemningsbøker om, hva ville du følt hvis
du stod i denne høstenga og tok inn øyeblikket som noe som kom til å forbli et
bevissthetsminne, og plutselig ble alt revet fra deg i et eneste stort
jordskjelv av en rød knapp, og du må helt uten videre rettigheter sitte inne i
det grå betonghuset i selveste storbyen ved E6? Hva ville du følt hvis du var i
ferd med å holde din kjæreste i armene, og for første gang føle deg modig nok
til å kysse henne, og du ser forbi pupillene hennes og føler sammenhengen
mellom hennes tanker og dine tanker, og du lener deg uredd og konsekvensløst
inntil hennes lepper og bare er helt og holdent der du vil være, og i det dine
lepper er en halv centimeter unna hennes, forsvinner hele situasjonen, og for
alt du vet kan hun bli påkjørt av en buss om fem minutter? Den røde knappen.
Det hele er så utrolig midlertidig. Hele konseptet ved den grønne knappen, det
er der problemet ligger. Den later som om alt er tilgjengelig, at avstanden er
relativ, men det er absurditet. Det er et spill, et fantasimonster. Det er et
tryllekunstnershow som går alvorlig galt da damen med for lite klær på skal
skjæres i to. Det hele er så nært, du kan snakke med det, du kan føle det, du
kan kjærtegne intonasjonene i stemmen og høre latteren leke med dine
sommerfugler i magen, du kan til og med hviske i øret at jeg elsker deg og hvis
du lukker øynene er det som om du er her. Den røde knappen gjør det så brutalt nært
for en, at det finnes ingen nærhet mellom oss, det er bare et hav av geografi
hver gang vi trykker på den. Røde knapper skriker avstand og realitet. Det er
blod, og for hvert minutt etter disse knappene benyttes, størkner blodet til
fjell av dimensjoner som ikke kan bare flys over helt uten videre. Hvem er det
denne underholdningen er for, egentlig? Hvem fant opp at man måtte ha en rød
knapp for hver grønne knapp? Jeg vil ha enhjørninger. Og selv om jeg håper hver
gang, så har virkeligheten fått det for seg at du ikke er her, likevel.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar